måndag 23 februari 2015

Auyrveda

Föreläsningen jag var på i fredags gav en påminnelse om auyrvedans fantastiska värld.
Då vi gick igenom de olika Doschorna så kom det genast upp bilder om vilken som jag själv har övervägande just nu, men även familj och vänner.
Jag förstod varför olika situationer utmanar mig så enormt, och varför andra stärker mig.
Jag är inne i en period då jag är så enormt ljudkänslig, 
känslig för hårda/vassa/skarpa material, gränsöverstigande omgivning (där det återigen handlar om tillgänglighet)
På yogan i lördags kom det ännu fler insikter som hade med auyrvedan att göra.
En fantastiskt helg som gav så mycket.
Den som höll i föreläsningen var denna vackra.



En perfekt hälsa är 24 timmars lycka utan orsak.
Så fint beskrivet tycker jag.
Hälsa är då balans råder i din
självinsikt
självkännedom
Självrespekt
-
De finns tre grundpelare för välmående
kost
sömn
livsstil

Kost
Varm lagad, färsk mat i lagom mängd.
Lagom mängd är dina två handflator.
Tänk magsäcken rund och fyll då två fjärdedelar med mat,
en fjärdedel med vätska,
en fjärdedel får vara tom så utrymme skapas för att ta hand om maten.
Drick varmt till din måltid, det hjälper dig att skölja ut slaggprodukterna.

Sömn
Regelbundenhet.
Försök att lägga dig i vila vid kl.22,
mellan 22-24 sker vår cellförnyelse.
Gå upp vid kl.6 på morgonen och ge dig då en stund i tystnad,
med lugna rörelser,
samla dig inför dagen.

Livsstil
Meditation för centrala nervsystemet
Yoga dagligen
-
Allt påverkar oss
färger
dofter
årstid
boende
arbete
relationer
-
Lär känna dig själv för att lätt kunna plocka fram känslan av vad det är som påverkar dig här & nu.




De tre doschorna är 
Vata-rymd, luft
 Pitta-eld
Kapha-vatten, jord
Vi har alla en del av varje doscha inom oss,
men olika stora delar.
Genom livet förändras dessa delar, fördelning inom dig på doschorna under din barndom skiljer sig på fördelningen du har just nu.

VATA
Torr hud
fryser lätt
Tunn kropp, har svårt att gå upp i vikt
lär sig fort, men glömmer snabbt
Oregelbundenhet- både i sinnet & rent fysiskt
Rör sig snabbt, sökare/grubblare, har svårt för rutiner, livlig,
fantasifull, optimistisk, social, verbal
I obalans:
tankspridd, ljudkänslig, svårt att avsluta, velig, sömnproblem, värk, stelhet,torr hud, torrt hår, förstoppning

PITTA
Medium kropp
ljus & känslig hud
"varmblodig"
engagerad, självsäker,
företagsam, tempramentsfull, intelligent, har ordning & reda,
generös, omtänksam, sover bra, gott omdöme, realist

I obalans:
svettningar, lätt att bränna ut sig pga. höga krav, hämdlysten, ljuskänslig, perfektionist som gärna påtalar fel & brister hos andra,
inflammationer, eksem.

KAPHA
Kraftig solid kropp, starkt immunitet, stabil grund, en stöttepelare,
tålmodig, tillgiven, samlare, långsam, lär sig långsamt och kunskapen fastnar, lojal, empatisk, konflikträdd, lugn & trygg.

I obalans:
Ökad tyngd både kroppsligt & själsligt, uppgivenhet, introvert.
Glömmer bort sig själv då den ger & ger, depression.








1 kommentar:

Min resa i Livet sa...

Jag har läst om Ayurveda och tycker det känns så självklart men svårt att få in i vardagen. Det skulle nog göra gott att gå på en föreläsning, jag får hålla utkik.
/linda